ABS (Anti-lock Braking System):
ABS (Anti-lock Braking System), frenleme sırasında tekerleklerin kilitlenmesini önlemek için tasarlanmış
bir sistemdir. Frenleme esnasında aracın kaymasını ve kontrolünü kaybetmesini engeller. ABS, tekerlek
hızlarını sürekli olarak izleyen sensörler aracılığıyla çalışır. Eğer sensörler, bir tekerleğin hızının
diğerlerinden belirgin şekilde düştüğünü algılarsa, ABS pompası ve valfler devreye girer ve tekerleklere
fren basıncını kontrol ederek kilitlenmeyi önler. Bunu, diskleri sıkan balatalardaki baskıyı azaltarak
lastiğin tekrar dönmesini sağlayarak yapar. Fakat bu baskıyı o kadar milimetrik azaltır ki lastiği
kilitlemeden en iyi frenleme seviyesinde tutar. ABS sisteminin en büyük avantajı ani fren yaparken
sürücüye manevra şansı tanımasıdır.
CBS (Combined Brake System):
CBS (Combined Brake System), genellikle iki farklı fren sistemi olan ön ve arka frenler arasında basınç
dağıtımını dengelemek için kullanılır. Bazı motosiklet modellerinde LBS (Linked Braking System) “Bağlı
fren sistemi” olarak da adlandırılır. Fren pedalı veya kolu sıkıldığında, CBS sistemi fren basıncını hem ön
hem de arka frenlere otomatik olarak dağıtarak daha dengeli bir frenleme sağlar. Örneğin, sürücü sadece
arka fren pedalına basarsa, CBS sistemi otomatik olarak ön frenlerin de bir miktar fren basıncı almasını
sağlar ve böylece motosikletin dengelemesini artırır.
ABS (Anti-lock Braking System) ve CBS (Combined Braking System) fren sistemleri arasında etkililik
açısından net bir karşılaştırma yapmak zordur çünkü her ikisi de farklı amaçlar için tasarlanmıştır ve farklı
avantajlara sahiptir. ABS, tekerleklerin kilitlenmesini önlerken, CBS motosikletin denge ve frenleme
performansını artırır. İşlevleri ve çalışma prensipleri birbirinden farklı olduğu için hangi sistemin daha
etkili olduğu, kullanım senaryolarına ve tercihlere bağlıdır.